اقتصادی

اقتصاد عربستان سعودی منقبض شد

اداره کل آمار عربستان سعودی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در کل سال 2023 به دلیل کاهش فعالیت‌های تولید نفت این کشور 0.9 درصد کاهش یافته که مغایر با انتظارات دولت سعودی است.

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس: تولید ناخالص داخلی عربستان در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ ۰.۹ درصد کاهش یافت که تحت تأثیر کاهش ۹.۲ درصدی فعالیت های بخش نفتی این کشور قرار گرفت، در حالی که فعالیت‌های غیرنفتی به رشد ۴.۶ درصدی دست یافتند، علاوه بر این رشد فعالیت‌های دولتی ۲.۱ درصد بوده است.

داده‌های اداره کل آمار عربستان سعودی نشان می‌دهد، طی سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی با کاهش ۱۶.۴ درصدی فعالیت‌های نفتی به میزان ۳.۷ درصد به طور سالانه کاهش یافت، در حالی که فعالیت‌های غیرنفتی و فعالیت‌های دولتی به ترتیب ۴.۳ درصد و ۳.۱ درصد رشد کردند. 

در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی ۰.۴ درصد رشد کرده بود که در نتیجه افزایش ۲.۶ درصدی فعالیت‌های غیرنفتی ۲.۶ و  ۱.۱ درصد فعالیت های دولتی بوده است در حالی که فعالیت‌های نفتی ۲.۷ درصد کاهش داشت.

رویترز در رابطه با کاهش تولید نفت عربستان سعودی به نقل از یک منبع در بخش نفت اعلام کرد که این قضیه با اعلام ناگهانی عربستان سعودی مبنی بر تغییر برنامه خود برای توسعه ظرفیت تولید نفت مرتبط است که حداقل از شش ماه پیش در حال آماده سازی برای آن بود، زیرا در مورد نیاز بازار به ظرفیت مازاد تولید اطمینانی وجود ندارد.

وزارت انرژی عربستان سعودی روز سه شنبه به آرامکو دستور داد تا برنامه‌های افزایش حداکثر ظرفیت پایدار خود را به ۱۳ میلیون بشکه در روز متوقف کند و به هدف قبلی ۱۲ میلیون بشکه در روز بازگردد.

رویترز به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرد ، عربستان سعودی در حال حاضر ظرفیت مازاد ۳ میلیون بشکه در روز نفت، معادل ۲.۹ درصد از کل تقاضای روزانه جهانی را داراست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا